Zikir dengan muzik  

Posted by ~MuJtAhId~

BARU-BARU ini saya menghadiri satu majlis keagamaan di tempat saya. Saya terkejut dengan acara yang diadakan. Saya ingin tahu, bolehkah kita berzikir kuat sambil berdiri dan diikuti bertepuk tangan?

Di antara zikir, jemaah menyebut perkataan ‘hu’ beberapa kali dan jemaah wanita pula bersalaman dengan pak sheikh yang dikatakan dapat memberi berkat. Mereka juga berzikir mengikut alunan muzik. Adakah semua perkara ini dibenarkan dalam Islam?




ANA
Johor



Zikir yang disebutkan puan mempunyai ciri-ciri menyeleweng daripada Islam. Antara unsur yang boleh dikategorikan dalam ajaran sesat ialah seperti zikir bertepuk tangan, bersalaman dengan pak syeikh serta unsur ikhtilat atau bercampur lelaki dan perempuan bukan mahram, zikir dengan perkataan hu saja dan alunan muzik.

Semua ini petanda ia menyimpang daripada apa yang disunnahkan Islam yang suci. Elok dilaporkan segera pada jabatan agama untuk disiasat sebelum ramai yang terseleweng.

This entry was posted on Sunday, December 28, 2008 at 1:19 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment

NASYID.FM